Vid fel

Inget Internet

Om du har problem med din internetuppkoppling

  1. Börja med att starta om din router. Dra ur kontakten och vänta ca 10 sekunder och starta om.
  2. Har du fortfarande problem gör på samma vis med mediaomvandlaren (den vita boxen som är fastmonterad på väggen där fiberledningens kommer in).
  3. Funkar det fortfarande inte så återställ (Reset) mediaomvandlaren enligt denna instruktion: IP Only Reset.pdf
  4. Om det inte hjälper gör felanmälan till din tjänsteleverantör. Om du är ansluten till föreningens gruppavtal är det Tele2 (tidigare ComHem), se nedan, oavsett om problemet kan härledas till tjänsten eller IP-Onlys nät. Uppdateringar i en pågående felanmälan går direkt via din valda tjänsteleverantör.
  5. I sista hand, eller om det är väldigt bråttom, kontakta föreningen info@ostfiber.se, men vi har oftast små möjligheter att hjälpa till.


Om du har tillgång till Internet på annat sätt (t.ex. via mobilen) kan du också gå in på föreningens hemsida (https://www.ostfiber.se/), Facebooksida (www.facebook.com/groups/205018576298846) eller Östergarnslandet Anslagstavlan på Facebook och se om felet berör fler i ditt område.


Tele2 (tidigare ComHem)

Om du är ansluten till föreningens gruppavtal gå till Driftinformation och Felsökaren på Tele2:s kundservice (https://www.tele2.se/kundservice/bredband) eller ring Tele2 på tel 90 222. Var beredd på att uppge din adress/fastighetsbeteckning.


Kabelskada och kabelutmärkning

Vid avgrävning av kabel eller om du vill ha hjälp att märka ut fiberledningen på din tomt, kontakta Ove Sjöberg i Gammelgarn, 070-588 39 49, ovsjob1@outlook.com

Ingen TV

    Om även bredband och telefoni har problem, gör som ovan.


    Avbrott med meddelandet V52

    Rutan blir svart och ett felmeddelande med koden V52 visas på skärmen.

    Problemet kan uppstå ensamt eller i kombination med avbrott på bredband och telefoni. Läs mer om anledningen till avbrottet och saker du kan göra själv här.